Thursday 13 August 2009

Kisah Si Juraij dan Bayi Bercakap

Dari Abu Hurairah r.a berkata,Rasulullah s.a.w bersabda: "tidaklah berbicara ketika masih dalam buaian(bayi) kecuali tiga orang,Isa bin Maryam."Baginda bersabda;"dahulu di kalangan Bani Israil terdapat seorang lelaki yang ahli ibadah bernama Juraij.Dia membangunkan tempat ibadahnya dan melakukan ibadah di dalamnya.Orang Bani Israil menyebut-nyebut tentang ketekunan ibadah Juraij sehinggalah berkata seorang pelacur dari kalangan mereka;"jika kalian mahu aku akan memberinya ujian."Mereka berkata;"kami menghendakinya.

Pelacur itu lalu datang mendatangi Juraij dan menawarkan diri kepadanya.Tetapi Juraij tidak mempedulikannya.Lalu pelacur itu berzina dengan dengan seorang gembala yang meneduhkan kambing gembalaannya berdekatan tempat ibadah Juraij.Akhirnya pelacur itu hamil dan melahirkan seorang bayi.

Orang ramai bertanya hasil perbuatan siapa.Lalu pelacur itu menjawab perbuatan Juraij.
Mereka pun mendatangi tempat ibadah Juraij dan memaksanya turun. Mereka mencaci, memukul dan merobohkan tempat ibadah Juraij. Juraij bertanya:apa yang terjadi pada kalian?
Mereka menjawab bahawa Juraij telah berzina dengan pelacur itu sehingga melahirkan seorang bayi.Juraij bertanya di mana pelacur itu.Setelah itu Juraij berdiri dan bersolat kemudian berdoa.

Setelah itu Juraij menghampiri bayi itu lalu mengusapnya lalu berkata:"demi ALLAH,wahai bayi siapakah ayahmu?
bayi tu lalu menjawab: aku anak si pengembala kambing"

Serta-merta orang ramai pun menghampiri kepada Juraij dan menciumnya.Mereka berkata kami akan membangunkan tempat ibadahmu dari emas.Ia menjawab: aku tidak memerlukan yang demikian,tapi bangunlah ia dari tanah sebagaimana asal."

-bayi ketiga yang boleh berbicara selain nabi Isa dan Juraij.

Baginda bersabda: "ketika seorang ibu memangku anaknya yang sedang menyusu, tiba-tiba lalu seorang penunggang kuda yang mengenakan berpangkat, maka si ibu berkata:"ya ALLAH, jadikan anakku seperti dia."Baginda bersabda:"maka bayi itu meninggalkan tetek ibunya dan menghadap kepada penunggang kuda lalu berdoa;ya ALLAH,jangan Kau jadikan aku seperti dia.
Lalu ia kembali ke tetek ibunya dan menyusu kembali.

Si ibu tadi melalui seorang wanita hamba sahaya yang sedang dipukul. Si ibu berkata:ya ALLAH,jangan jadikan anakku seperti dia. Si bayi tadi lalu berkata:ya ALLAH,jadikanlah aku seperti dia.

Si ibu tadi tertanya-tanya kenapa si bayi tadi berdoa sebaliknya.
Si bayi pun berkata: "wahai ibu,sesungguhnya penunggang kuda itu adalah orang yang sombong di antara orang-orang yang sombong. Sedangkan wanita hamba sahaya tadi pula,orang-orang mengatakan dia berzina padahal dia tidak berzina.Dia dituduh mencuri padahal dia tidak mencuri.wanita hamba sahaya itu berkata:"CUKUPLAH ALLAH SEBAGAI PELINDUNGKU.."


No comments:

Post a Comment