Friday 7 August 2009

S@NT@i # 1

Pada suatu petang,Pak Yusri membawa anaknya,Era berjalan-jalan di sekitar Tasik Titiwangsa. Era berumur 9 tahun.Sudah lama sebenarnya Pak Yusri berhajat ingin membawa anak tunggal kesayangannya itu berjalan-jalan, tapi kebiasaannya memang tidak berkesempatan.al maklumlah, Pak Yusri merupakan penasyid yang terkenal di negara ini. Setiap hari, ada sahaja undangan untuk mengadakan persembahan nasyid. Memang murah rezeki Pak Yusri.

Sedang berjalan-jalan di sekitar tasik,si anak kecil itu terlihat seorang lelaki yang saiznya lebih rendah dari dirinya, lalu dia pun berkata pada ayahnya;"ayah, tengoklah orang tu. pendeknya dia..Era ingat era yang paling pendek, rupanya ada lagi yang lebih pendek dari Era.."

Pak Yusri tersenyum ke arah anaknya yang sememangnya belum mengerti.
"Era, Era bukan pendek,tapi rendah.." Pak Yusri membuka bicara sebelum menyambungnya semula.

"tak baik Era cakap macam tu kat dia..Era nak dengar 1 cerita tak?
nak!! jawab Era dengan pantas. Kanak-kanak memang gemarkan cerita.


begini ceritanya..pada suatu hari, isteri Rasulullah s.a.w yang bernama Sayidatina Aisyah berkata kepada Rasulullah s.a.w perihal seorang lelaki yang dilihatnya, dengan berkata: "pendek/rendahnya orang itu.."
Sayidatina Aisyah tidak berkata sesuatu yang buruk tentang lelaki tersebut,tetapi hanya berkata tentang fizikal nya sahaja.

Rasulullah s.a.w pun menegur kata-kata Sayidatina Aisyah itu dengan berkata:"wahai Aisyah.jika kata-katamu itu tadi dicampakkan ke dalam laut,nescaya sudah pasti semua hidupan di laut akan mati.."
-------------------------------------------------
"ohhh..jadi ayah, apa yang era cakap tadi kalau dicampak kat tasik ni, ikan-ikan ni mati lah ye ayah?
"era rasa macam mana?
"hurm..mati kot..kesiannya..tak pasal-pasal ikan ni kena mati sebab kata-kata era..ayah,macam mana ni?tanya Era tanda penyesalan.

"oh,era kenalah minta maaf dengan orang tu.." Pak Yusri mengakhiri perbualannya sambil menemani anaknya itu untuk meminta maaf dari lelaki tersebut..




No comments:

Post a Comment