Saturday 20 June 2009

You have to be confident…

Hari ini hari sabtu, ada bed side teaching kat hospital. Bed side teaching (BST) diadakan di katil pesakit. Terpulanglah pada doktor yang handle BST tersebut samada ingin menunjukkan on how to do physical examination atau meminta student sendiri yang menunjukkannya. Student juga akan present case pesakit depan kumpulan kecil surgical ini.

Lebih kurang pukul 12 tengah hari saya ke wad 5C, tanya nurse kat situ, ada apa-apa procedure yang hendak dibuat. Alhamdulillah..nurse kata sebentar lagi nak buat venepunture atau ambil darah. Untuk venepunture syringe, needle, heparin, tourniquet, glove, alcohol swab diperlukan.

Saya diberi peluang oleh seorang HO berbangsa cina untuk buat venepunture tu pada seorang makcik. Semua bahan sudah ada berhampiran dengan saya. Sebelum itu kena cuba “rasa” dulu vein (jenis salur darah) yang agak “timbul” dengan menggunakan hujung jari sebab pada bahagian hujung itu yang sensitif.

Ok.Saya dah dapat rasa bulging of the vein at cubital fossa. Makcik tu agak berisi sedikit, jadi agak susah sedikit untuk mencari vein tersebut. Apabila tourniquet diikat pada lengan dan alcohol swab disapu pada tempat tersebut, tiba-tiba vein yang saya rasa tadi seolah-olah hilang! Saya rasa tidak yakin untuk meneruskan injection tersebut, takut tersalah inject,nanti akan menyakitkan makcik tu. Dulu, pernah buat venepunture tapi pada manikin (patung manusia) sahaja. Cucuk banyak kali pun tak rasa sakit. Tak bernyawa kan. Ini manusia..
HO itu pun bersuara: “you have to feel the bulging of the vein because you yang nak inject dia lepas ni.”
“yes, I already felt it, tapi macam dah tak rasa”

HO tadi pun menambah lagi: “you have to be confident...
Akhirnya HO tu yang buat venepunture dengan yakinnya dan saya yang memerhati cara beliau buat. Terlepas peluang ku kali ini..

Memang tidak dapat dinafikan, keyakinan diri perlu ada dalam diri setiap indvidu, tidak kira dari sudut gerak kerja atau percakapan kita. Seandainya kita yakin dalam menyampaikan sesuatu, orang yang mendengar pun akan rasa yakin dan selesa dengan kita. Macam mana hendak bina keyakinan diri dalam diri? Melalui pengalaman, apa yang saya dapat katakan ialah kita harus berani untuk bertanya. No such “stupid question.” Jangan malu untuk bertanya, kerana malu bertanya lah yang akan menyumbang kepada lack of confidence,low self esteem etc..Kita yang bertanggungjawab pada diri kita sendiri samada ingin berjaya atau tidak.

Sewaktu mengikuti kuliah pelajar perubatan di University of Mansoura ketika lawatan sambil belajar ke sana, saya kagum dengan pelajar arab di sana. Mereka tidak malu untuk bertanya. Tangan selalu diangkat untuk bertanya walaupun benda itu senang pada pandangan orang lain, kerana semangat belajar mereka sungguh tinggi. Berlumba-lumba untuk bertanya. Pensyarah mereka pun tidak marah atau mengeluh pada mereka yang banyak bertanya, bahkan mereka akan menerangkan sesuatu topik dengan bersungguh-sungguh sehinggalah pelajar mereka faham sesuatu topik tersebut. Betul-betul memberi kesan.

Oleh itu,
let us build our confidence!


No comments:

Post a Comment