Thursday 8 April 2010

InsyaALLAH ada masa..

Bismillahirrahmanirrahim..

Dalam kesibukan mencari bahan untuk SSM(special study modul-program wajib fakulti),sempat saya melawat blog sahabat-sahabat seperjuangan. Apabila membaca hasil tulisan mereka, subhanallah..hebat sungguh.Bangga dengan kehebatan mereka menulis. Cemburu kerana mereka mampu menulis tentang siasah,isu semasa,sejarah dan macam-macam lagi,menunjukkan mereka banyak membaca dan pembacaan mereka bukan calang-calang. Rasa tercabar juga kerana diri sendiri tidak mampu untuk mengkhatamkan semua buku yang telah dibeli.

Kalau mereka boleh membaca bahan bacaan seperti itu,saya juga boleh. Kawan-kawan juga tentunya lagi boleh.Kalau sibuk dan tak cukup masa dijadikan alasan(untuk diri sendiri terutamanya),bagi saya itu tidak boleh diterima kerana semua orang punya masa 24 jam,tak kurang dan tak lebih.Bezanya ialah cara menguruskan masa tersebut.

Sebagai nasihat untuk peminat komik,dan penggemar filem,drama dan seumpama dengannya. Tidak salah untuk berhibur dan merehatkan minda setelah seharian mengadap buku pelajaran dengan hobi masing-masing.Cuma,tidak meluangkan terlalu banyak untuk hiburan seperti itu sehingga kita tidak sedar dengan isu yang berlaku di sekeliling kita.

Ayuh kita soroti sirah terdahulu dalam kitab raheeq makhtum atau fiqh sirah,meneliti tafsir Al Quran dalam kitab tafsir Ibnu Kathir dan mengenali hadith seperti yang terkandung dalam Riyadhussolihin karangan Imam Nawawi.

Saya sendiri sedang berusaha untuk menghabiskan buku fiqh sirah karangan Ramadhan Buti kerana saya tidak mahu menjadi seorang yang buta sejarah,walaupun kini saya mengaku memang agak kelam dengan sejarah kerana bermulanya sesuatu dengan sejarah.Mengenali sejarah mengajak kita mengenali diri dan tujuan hidup kita hari ini.

"Allah sememangnya membuka jalan kalau kita merancang sesuatu perkara yang baik"
~ustaz Ridhuan Ismail~

p/s:sememangnya apa yang ditulis adalah untuk muhasabah diri penulis sendiri..

No comments:

Post a Comment