Saturday 26 December 2009

Nota buat adik..

“kakak, ‘ammar sedu lah...” rungut adik saya sambil meminta saya menghilangkan sedu tersebut dengan menggunakan cara saya.
“cara kakak? hurm..meh sini kakak buat.”
“nanti ‘ammar ambik sudu.”
Cara saya menghilangkan sedu adalah dengan meletakkan sudu besi di atas lidah, dan alhamdulillah berkesan.Sebenarnya cara tersebut diajar oleh seorang pensyarah ketika saya berada di tahun dua pengajian.
“Erb.” ammar tersedu lagi.
“Alamak. Tak jadi lah ammar..” tersenyum ‘ammar mendengar kata-kata kakaknya selepas beberapa kali saya mencuba menggunakan konon-kononya”cara saya” itu.
Emm..takpelah kakak. Kita guna cara ‘ammar pulak.”
“cara ‘ammar?”

“Em,gini..” ‘ammar mula menunjukkan caranya itu sambil menuangkan air kosong ke dalam gelas.
“Mula-mula kita tahan nafas dan lepas tu kita minum air...”
Apa yang mengejutkan saya, cara adik saya yang berkesan!Dengan izin ALLAH sedunya pun hilang.
“Hehe..” ‘ammar suka sangat tersengih. Mentang-mentanglah cara dia berkesan.
Mana ‘ammar belajar nih?”
“Ammar tahu dari cerita kartun jimmy neutron...shean kata. “jimmy, kita kena minum air sambil tahan nafas kita. Jimmy pun kata; shean..itu cara untuk hilangkan sedu, bukan sendawa..” Ini dialog dari cerita kartun itu yang dilakonkan semula oleh adik saya untuk menjelaskan dari mana dia dapat idea untuk hilangkan sedu. Ops.Adik saya yang seorang ini memang peminat cerita kartun habis-habisan hinggakan boleh melakonkan semula kartun dengan menghafal skrip kartun tersebut.
Tak sangka adik saya boleh belajar sesuatu dari cerita kartun kegemaran mereka. Biasalah budak-budak, kalau tiada kerja sekolah yang perlu disiapkan, apa lagi,cerita kartun lah yang menjadi kegemaran mereka.

“Mari bertaranum tak habih lagi?bukan minggu lepas dah tamat ke episod dia?”.Saya bertanya adik-adik saya.
“yang ni lagu baru pulak..lagu Jiharkah. Yang lepas tu dah habih dah lagu Sikah..” adik saya, Syakir cuba menjelaskan pada kakaknya ini yang sememangnya tidak tahu apa-apa pun pasal taranum ni.Sungguh mendukacitakan..
“Ooo..Jiharkah..”saya mengangguk tanda faham walaupun hakikatnya saya pun tidak tahu macam mana hendak melagukan Al-Quran dengan lagu tersebut. Hanya tahu nama lagu sahaja.

Adik-adikku...
dikau permata hatiku
pelukanmu,gelakmu dan telatahmu
menjadi pengubat rindu
kadang-kadang suara ini ditinggikan di hadapanmu
bukan bermaksud kakak tidak menyayangimu
kerana kakak sayang dan kasih kamu
kakak agak tegas
dan mungkin bagimu garang
supaya dirimu lebih berjaya dari kakak
supaya dirimu lebih berakhlak
doaku hanya yang terbaik
menjadi asbab kebahagiaan umi dan abah
dan yang paling penting
hamba yang soleh dan muslih
di mataNYA..

3 comments:

  1. salam ziarah...
    kakak, you make me homesick again..
    nice article....(^^)

    ReplyDelete
  2. tv is not necessarily bad, right? it just depends on how we use it and what do we watch. and yes, not to be forgotten adults' monitoring..

    sekadar pendapat daripada saya yang banyak belajar daripada tv dan kartun

    ReplyDelete
  3. to farid:kakak dah ada kat rumah.jadi,homesick ku telah terubat..=D

    to syassakii:yup.same goes to me,especially cartoon.good or bad,it's all depend on us..=)
    (ptg td tgk danny phantom,jumpa signs of illuminati.twice!)

    ReplyDelete